Rikko Voorberg (37) is theoloog, opgeleid aan de Universiteit van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) te Kampen en oprichter van de PopUpKerken. Hij schreef onlangs ‘De Dominee leert vloeken, over woede, onmacht en daadkracht’, een pleidooi voor creatieve verontwaardiging met verslag van acties die landelijks nieuws werden zoals de Facebookpagina voor de gehate ‘zwembadpedo’: ‘Benno L. welkom in onze straat’, ervaringen in de Vluchtkerk te Amsterdam en hoe de beweging ‘We Gaan Ze Halen’ ontstond door een bezoek aan Lesbos en vluchtelingenkamp Idomeni. Hij is commentator op Radio 1 bij het programma Dit Is De Dag, schrijft columns voor het Nederlands Dagblad en maakt elke werkdag tussen 6 uur en 7 uur een podcast-overdenking voor Lazarus.nl. Landelijke commotie ontstond rond zijn initiatief om het thema van 4 mei 2017 ‘vrijheid geef je door’ op vluchtelingen te betrekken door middel van een installatie van 3000 witte papieren kruisjes. Hij creëert installaties en performances met makers uit het PopUpKerk-netwerk: Sextheater Casa Rosso werd tijdens kunstnacht Nuit Blanche een tijdelijk biechthuis, de kerstboom op het Mercatorplein, Amsterdam werd vervangen door de Tree of Light en hij vroeg aandacht voor de belangrijke rol van buurtbewoners in de marge. Onlangs stond hij met een BiechtTafel op kunstexpositie ArtZaanstad.
Project: ‘Tussen Hemel en Aarde’
Bestaande schommels op bijzondere plekken worden uitgerust met een QR-code die linkt naar een soundscape; Bijbelse fragmenten gelezen door de Theoloog des Vaderlands gemixt met ritmes en geluidsfragmenten. Klik hier voor een video-impressie. De schommel fungeert als publieke, speelse verbinding tussen hemel en aarde. De mens heeft een aangeboren neiging om dat wat waardevol is te ommuren en stevig vast te willen houden, maar in christendom is er geen vaste plaats als een tempel, boom, berg of kerk waar de verbinding tussen hemel en aarde wordt gevonden, maar is de aarde zelf weer met de hemel verbonden geraakt. De schommels van de Theoloog des Vaderlands zijn een uitnodiging om dat wat we zoeken in gewijde gebouwen te vinden in het publieke domein. Zo wordt de aarde, de wereld zelf, een plaats van wijding waar op onverwachte met zorg gekozen plekken opnieuw de bezieling van het oude joods-christelijke verhaal wordt gevonden. De schommels hangen in de Lijdenstijd in grote klassieke kerken aan het plafond. Met Pasen zijn ze te vinden in het hele land, aan het strand, in een AZC of in een winkelcentrum met bevestigende, inspirerende of kritische teksten.
Theoloog
Als Theoloog des Vaderlands zou ik tot de ‘verbeelding’ willen spreken, letterlijk. Zo’n 500 jaar na de terugkeer naar ‘Het Woord’ in de Reformatie wordt het tijd voor een nieuwe waardering voor verbeelding. In de nasleep van Luther en Calvijn werd ratio, logica en waarheid doorslaggevend, maar er is meer dan dat. Het is Paus Franciscus die een hele generatie inspireert met een oude Renault en de voetwassing van vluchtelingen. Verbeelding en daadwerkelijk vorm geven van datgene waar je voor staat, gedreven door hoop en verontwaardiging, dat drijft mij en zo zou de Theoloog des Vaderlands zich in het publieke debat moeten mengen; ‘desnoods met woorden’. De Joods-christelijke traditie, die staat voor gastvrijheid, hoop, kwetsbaarheid en een diepe weerzin tegen onrecht, moet in kunst, community en experiment ervaarbaar worden. Het schommelproject is zo’n middel, tegelijk zijn er al op zo veel plekken mensen actief die doen wat het christelijke verhaal beoogt. Zij verdienen een podium, hun verbeelding mag tot andermans verbeelding spreken. Zo zou ik graag de rol van Theoloog des Vaderlands vervullen; aandacht vragen voor hen die, bewust of onbewust, het christelijke verhaal uitleven en zelf creërend bijdragen aan inspirerende verbeelding.